گردگیری کیس کامپیوتر

راهنمای گردگیری کیس کامپیوتر به صورت اصولی

گردگیری کیس کامپیوتر می‌تواند جز آن موضوعات جالبی محسوب شود که شاید توجه کمی به آن کرده باشید. حتی ممکن است هیچگاه به این فکر نکرده باشید که کیس کامپیوتر نیز نیاز به گردگیری دارد. کیس کامپیوتر یکی از اصلی‌ترین قطعات هر رایانه‌ای به حساب می‌آید که تمام فعالیت‌های رایانه و هسته‌های مرکزی آن در این قسمت انجام می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص دلایل و شیوه گردگیری کیس کامپیوتر صحبت کنیم. مطمئنا این مطلب می‌تواند به رایتان بسیار سودمند واقع شود.

دلایل گردگیری کیس کامپیوتر

اگر به کیس کامپیوتر دقت کنید متوجه می‌شوید که شکاف‌های زیادی بر روی پوسته آن وجود دارد. این شکاف‌ها به منظور عملکرد بهتر و جابه‌جایی هوا قرار داده شده است. در طول زمان گرد و غبارهای بسیار ریز و میکروسکوپی وارد کیس شده و بر روی آن می‌نشینند. همین گرد و غبارها می‌توانند باعث ضعیف شدن و کاهش کیفیت عملکرد فن‌های کامپیوتر شوند. زمانی که فن‌های کامپیوتر عملکرد صحیحی نداشته باشند، قسمت‌هایی همچون هسته‌های مرکزی، خازن‌ها و…داغ می‌کنند که باعث می‌شود عمر کامپیوتر کم گردد.

چگونگی گردگیری کیس کامپیوتر

چگونگی گردگیری کیس کامپیوتر

برای آن که کیس را گردگیری کنید، باید ابتدا آن را حتما خاموش کرده و تمامی کابل‌هایی که به کیس وصل هستند را نیز از آن جدا کنید. قدم بعدی باز کردن پوسته شکاف‌دار کیس است. این پوسته به منظور جلوگیری از وارد شدن صدمه به قطعات داخلی کامپیوتر قرار گرفته است که به سادگی می‌توانید پیچ‌های آن را باز کنید.

اگر بتوانید یک قوطی هوای فشرده تهیه کنید، کارتان بسیار ساده خواهد شد. با این قوطی هوای فشرده که هوا را با شدت زیادی اسپری می‌کند، می‌توانید حجم زیادی از گرد و غبار و آلودگی‌هایی که بر روی قسمت‌های مختلفی همچون سیم‌ها، مادربورد و…قرار گرفته است را پاک سازی کنید.

برای آن که استفاده از قوطی هوای فشرده تاثیر مثبتی داشته باشد به دو نکته مهم توجه کنید. اولا آن که سعی کنید در فضای باز که پر از گرد و غبار است، این کار را انجام ندهید و ترجیحا جایی را انتخاب کنید که حداقل میزان گرد و خاک و پرز را داشته باشد. نکته دوم نیز در خصوص نحوه استفاده از اسپری است. برخی از افراد سعی می‌کنند با متمرکز کردن اسپری روی یک نقطه آن قسمت را به صورت کامل و صد در صد پاکسازی کنند. قطعا این کار نه تنها به شما کمکی نمی‌کند، بلکه باعث خرابی قطعات کیس نیز می‌شود.

مهم‌ترین بخش‌ها در گردگیری کیس کامپیوتر

مهم‌ترین بخش‌ها در گردگیری کیس کامپیوتر

فن گرافیک

فن گرافیک یا همان پروانه خنک کننده کارت گرافیک قسمت مهمی است. این بخش از کامپیوتر بسیار حساس و ظریف است. بهتر است از اسپری هوا برای آن استفاده نکنید. سعی کنید پروانه‌های فن را از جای خود با احتیاط درآورده و سپس با پارچه بدون پرزی که به الکل آغشته کرده‌اید آن را تمیز کنید. در غیر این صورت پروانه در هنگام استفاده از اسپری هوا در سر جای خود می‌چرخند. این چرخش باعث خرابی فن گرافیک می‌شود.

منبع تغذیه

در گردگیری کیس کامپیوتر به منبع تغذیه نیز توجه داشته باشید. این قسمت را می‌توانید با همان اسپری فشرده هوا تمیز کنید. اما مهم است که فیل‌تر هوایی که در زیر منبع تغذیه قرار می‌گیرد را نیز تمیز کرده و یا عوض کنید.

فن CPU

مهم‌ترین بخش در گردگیری کیس کامپیوتر همین فن پردازنده مرکزی یا هسته مرکزی است. این قسمت معمولا بیشترین میزان چربی و گرد و غبار را به خودش جذب می‌کند. ابتدا فن را از قسمت اصلی خودش جداسازی می‌کنید و سپس با استفاده از همان دستمال بدون پرز و الکل به آرامی و دقت تمام قسمت‌های فن را پاکسازی می‌کنید. نکته مهمی که وجود دارد آن است که به هیچ وجه در حالی که همه قسمت‌های فن پاک نشده‌اند و فن به طور کامل از رطوبت خشک نشده است، آن را سر جای خود نگذارید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی گردگیری کیس کامپیوتر پرداختیم. امید که نکات این محتوا در تمیزکردن کیس شما را یاری کند.

دلتافیکس آماده ارائه خدمات تعمیرات لپ تاپ و موبایل به شماست:

 


منتشر شده

در

,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *